Tenta imorrn

Jag ska ha en liten tenta imorrn på den härliga kursen
Ögats Sjukdomar. För att ni ska få en liten inblick i vad
det innebär så har jag här ett utdrag ur en synopsis
(jag fick också googla synopsis) från en föreläsning.

Inflammation

Vid inflammation är bland annat komplementsystemet
aktivt. Detta leder bland annat till att fagocyterande celler
(neutrofiler och monocyter) rekryteras från blodbanan
och aktiveras. Frisättning av olika typer av mediatorer
t ex Vasoaktiva aminer; histamin, serotonin, Cytokiner,
chemokiner,  Komplement-, koagulations-faktorer
(från plasma), Proteaser, phospholipas (från leukocyter)
Akutfas reaktanter (CRP, serum amyloid, haptoglobulin)


Först vasokonstriktion, därefter vasodilation; Ökat blodflöde,
plasmaläckage; ödem; ökat lymfdränage; transport av antigen
Temperaturstegring (IL-1, IL-6 som frisätts från makrofager)


Utryck av specifika adhesionsmolekyler hos endotelceller,
ändrad morfologi. Detta gör att leukocyter stannar upp och
så småningom migrerar ut i vävnaden. Infiltration av i första
hand neutrofiler; granula sekretion, fagocytos. Även komplement
medierad lys av bakterier ("rör genom membranet")
Därefternfiltration av monocyter, lymfocyter; fagocytos och
antigen presentation, och aktivering av T- o ,B-celler.


Jättelätt eller hur. Jag som trodde det skulle bli avancerat att
plugga på högskola. Om ni inte förstod ironin så får ni skylla er själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0